СТЕПАН КУДАРЕНКО ПРО ЗАКОНОПРОЄКТ 3618 (ПРО РІЕЛТОРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ)

Наприкінці червня депутати Верховної Ради презентували резонансну ініціативу. Законопроект, котрий зобов’язує українців залучати ріелторів до будь-якої операції з житлом, незалежно від того, чи потрібні учасникам ріелторські послуги. Чим це загрожує для покупців первинного житла і чи здатний цей законопроект навести порядок в ріелторської діяльності, – KV дізнавалася у ведучих забудовників і експертів галузі. 

Степан Кударенко, віце-президент ПрАТ “ХК “Київміськбуд” 

СТЕПАН КУДАРЕНКО ПРО ЗАКОНОПРОЄКТ 3618 (ПРО РІЕЛТОРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ)

Конституцією України гарантовано кожному право володіти, користуватися та розпоряджатися своєю власністю. Законопроект 3618 «Про рієлторську діяльність» обмежує це право, оскільки з його ухваленням будь-яка особа повноцінно не зможе розпоряджатися своїм нерухомим майном, дане не розповсюджується на державу та органи місцевого самоврядування, які є власниками державного та комунального майна. Законопроектом пропонується визначити індивідуальний реєстраційний номер інформаційного паспорта об’єкта нерухомості в Єдиній інформаційній базі даних у сфері рієлтерської діяльності, істотною умовою договору, за яким об’єкт нерухомого майна або його частина відчужується, передається тощо  фізичною особою.

Тобто, перед укладенням будь-якого цивільно-правового договору, об’єктом якого є нерухоме майно, будь-то продаж, міна, оренда тощо (крім операцій з дарування та спадкування), власнику майна буде необхідно отримати індивідуальний реєстраційний номер інформаційного паспорта об’єкта нерухомості, за допомогою рієлтора, що зумовлює понесеня власником  додаткових фінансових витрат.

У той же час, до законопроекту №3618 не включені норми, які регулюють механізми визначення розміру плати або встановлені ставки за формування витягів з Єдиної інформаційної бази даних, що свідчить про наявність у цій частині корупційних ризиків.

У законопроекті пропонується надавати рієлторам права збирати інформацію, через надання доступу до Електронних та Державних реєстрів та  рієлторських запитів, які через відсутність достатнього контролю з боку держави, надасть можливість для вчинення шахрайських дій у загально-державних, неконтрольованих масштабах.

Законопроектом також передбачається створення електронної бази, в якої буде розміщена інформація про об’єкти нерухомості та операції з ними, яка фактично буде дублювати відомості, які місяться у тому числі, в  Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, Державному земельному кадастрі, при відсутності визначеного відповідального державного органу за його нагляд.

У законопроекті не враховано принципові відмінності у операціях між житловою та комерційною нерухомістю, особливо з точки зору прав інвесторів та захисту конфіденційності інформації.

Тому, законопроект 3618 однозначно потребує доопрацювання, зважаючи на існування неприпустимих обмежень у реалізації власниками своїх прав, корупційних ризиків та наданих надмірних повноважень рієлторам, без чітко визначного механізму державного контролю.

Більше думок читайте в статті:  С риелтором поневоле: чем обернется закон об обязательном участии риелторов в сделках с недвижимостью