Директорка департаменту продажу та маркетингу ПрАТ “ХК “Київміськбуд” в інтерв’ю виданню MixFin розповіла про те, як змінився ринок нерухомості, як вплинули роки війни, інфляція та зростання цін на будівельні матеріали на фінансовий план і стратегію Київміськбуд та які очікування покладають у компанії на найближчі 12 місяців?
MixFin: У важкий час ми беремо у Вас інтерв’ю і, як виявилось, у складній сфері Ви маєте працювати. Тим не менше, перейдемо до питання, яке яскраво проілюструє стан ринку: У середньому, скільки квартир ваша компанія продавала щомісяця в 2020-2021 році, і як ця кількість змінилася в 2023 році?
Тетяна Маркова: До великого вторгнення компанія продавала від 2 до 4 тисяч квартир щороку. Ситуація змінилася, коли світ охопила пандемії, а після повномасштабного вторгнення росіян купівля нової квартири або інвестиції в нерухомість перейшли в розряд відкладеного попиту. У 2022 році ми реалізували приблизно 90% від довоєнних показників. За 2023 рік навіть говорити не доводиться, укладаємо поодинокі угоди, переважно на паркінги, у І кварталі було продано лише кілька десятків квартир.
MixFin: Якщо ми маємо вірну інформацію, то 80% акцій товариства Київміськбуд належать громаді Києва, то чи допомагає зараз якось Київрада?
Тетяна Маркова: Київська громада у представництві Київради дійсно володіє ключовим пакетом акцій – 80%, від її імені діє Наглядова рада “Київміськбуд”. Щороку, до виникнення економічних і політичних проблем, Київміськбуд перераховував до бюджету міста дивіденди від прибутку. Тому, коли стало зрозуміло, що через падіння продажів та заборгованість інвесторів по договорах на виплат (зазначу, що на час дії воєнного стану у нас немає штрафів і пені за несвоєчасно внесені кошти), Компанія не може продовжувати роботу звичними темпами, ми звернулись до головного акціонера з прохання про фінансову підтримку.
Містом було ухвалене рішення щодо проведення аудиту Київміськбуду, щоб з’ясувати, у якому стані перебуває Компанія та які дієві механізми потрібно застосувати, аби виправити це становище. Перевірку проводить кілька аудиторських компаній, у тому числі всесвітньо відома “Ернс енд Янг”, що входить до 4ки найбільших у світі.
Ми сподіваємось, що після отримання висновків перевірки, місто матиме змогу розглянути питання фінансової підтримки Компанії. Подальша ситуація залежатиме від того, погодять докапіталізації статутного капіталу Київміськбуду, чи ні. У будь-якому випадку хочу підкреслили, що Київміськбуд не просить про незворотну фінансову підтримку, а лише про фінансову підтримку на час, доки зможе вийти на прибутки і повернути місту і громаді цю позику.
MixFin: Як вплинули роки війни, інфляція та зростання цін на будівельні матеріали, на фінансовий план і стратегію вашої компанії? Як змінилась ваша стратегія і які очікування на найближчі 12 місяців?
Тетяна Маркова: Війна вплинула на всі сфери нашого життя, а очікування у всіх нас зараз одне – перемога України. Далі буде велика відбудова, залучення світових інвестицій і зростання економіки. Попит на нерухомість повернеться до довоєнних показників, тим більше, що багато житла зруйновано, пошкоджено, багато людей не зможуть одразу повернутися у свої рідні регіони і потрібно буде створювати програми підтримки, відновлювати зруйновані підприємства, проводити релокації та запуск виробничих потужностей у містах, які були не на лінії фронту.
На найближчі 12 місяців мета одна – нам потрібно утримати компанію, по можливості продовжувати будівництво та залучати кошти. Щодо стратегічних планів, ми переглядаємо програми лояльності, працюємо над власною кредитною програмою з одним із українських банків, розглядаємо можливості інвестиційних партнерств. Нам потрібно добудувати 22 ЖК, у які 20 тисяч інвесторів вже вклали кошти, реалізувати вільні площі і почати роботу над новими об’єктами. У Київміськбуд бували складні часи, хоча настільки важкого періоду, на правду, ще не було, але ми впевнені, що впораємося і на цей раз.
MixFin: Яким чином змінився портрет сучасного покупця нерухомості в Україні в останні роки? Чи можна виділити деякі характерні риси цієї аудиторії?
Тетяна Маркова: Змінилися запити покупців. Якщо раніше в пріоритеті були високі поверхи і панорамні вікна, то зараз перевагою користуються середні і нижні поверхи, в об’єктах поблизу метро, з обов’язковим підземним паркінгом, подалі від стратегічних об’єктів, комплекси з повною внутрішньою інфраструктурою, бажано неподалік зеленої зони або водойми. Зараз більш помітна різниця між інвестиційною купівлею і купівлею для себе. Доволі активна переуступка, яку найчастіше оформляють по довіреності, що підспудно говорить, що власник договору в Україну найближчим часом повертатися не планує.
MixFin: Які інвестиційні можливості в сфері нерухомості існують в Україні в умовах війни? Чи зараз про таке не приходиться говорити взагалі?
Тетяна Маркова: Інвестиційні можливості існують завжди, навіть під час війни. Інша справа, що ризик зараз значно більший. Люди мають можливість купити чи продати нерухомість шляхом укладення договорів купівлі-продажу, які підлягають обов’язковому нотаріальному посвідченню.Саме так оформлює договори Київміськбуд.
MixFin: Як ви бачите роль вашої компанії у підтримці жителів України під час складних історичних подій, таких як конфлікт на сході країни? Та у яких соціальних проектах ви берете участь?
Тетяна Маркова: На сході зараз тривають запеклі бої, давайте називати речі своїми іменами – це не конфлікт, це велика війна, яку оголосили нам росіяни на знищення. Щодня під ударами їхніх ракет кожен з нас, наші діти, наші міста, які руйнують і стирають з лиця землі. І те, що ми ще можемо працювати, заслуга наших Збройних Сил. Ми надаємо додаткову знижку 5% до всіх існуючих знижок нашим захисникам.
Тимчасово переміщені особи частіше користуються пільговими державними програмами, завдяки яким мають можливість отримати житло безоплатно, якщо власне зруйноване, або отримати субвенцію від держави на придбання житла, або мати компенсацію за оренду житла. Київміськбуд, як соціально відповідальна компанія, може надати додаткову пільгу у індивідуальному порядку, але лише на купівлю. Готового житла у нас немає, найчастіше на момент введення будинків, вся нерухомість у них вже продана.
MixFin: Чи дійсно є в Україні нестача робочої сили для будівельних робіт на майданчиках і коли вона виникла? Як ви вирішуєте проблеми нестачі робочої сили на будівельних майданчиках?
Тетяна Маркова: Певне зменшення працівників на будмайданчиках є, багато працівників мобілізовані і захищають Україну зі зброєю в руках, у тому числі і наші працівники, і робітники підрядних організацій. Тому на об’єктах зараз працюють бригади у меншій кількості. Працівників, які володіють певними навичками, як, скажімо, арматурників, шукають на всіх кадрових ресурсах. Про те, що не вистачає будівельників вам скажуть у кожній будівельній компанії. Працюємо тими силами і можливостями, які є сьогодні, шукаємо фахівців і підрядників, які можуть виконувати різні роботи.