КРИЗА – ЦЕ НЕ КАТАСТРОФА, А ПОШУК НОВИХ МОЖЛИВОСТЕЙ

18 березня виповнюється 25 років програмі по залученню коштів населення у житлове будівництво, яку у 1994 році запровадив «Київміськбудом».

 Холдинговій компанії Київміськбуд у 2020 році виповнюється 65 років. Понад півстоліття компанія розбудовує Київ. У різні часи будівельний гігант знав як високі злети, так і важкі падіння, та попри все, вистояв і подолав не одну кризу. Будівельники переконані, кризові періоди – це не привід опустити руки, а як раз час для пошуку нових можливостей. Саме такою новою, поворотною в історії будівництва можливістю, стала розроблена фахівцями Київміськбуд програма по залученню коштів населення у житлове будівництво, завдяки якій у 1994 році вдалось не тільки утримати будівельну галузь, а й впровадити зовсім інший механізм фінансування будівництва. Який сьогодні послідовно використовують всі будівельні компанії країни.

Історія питання.

Потужний будівельний комплекс «Київміськбуд» на початку 90-х років минулого століття  опинився на грані повної зупинки. Припинення, а фактично, зникнення централізованого джерела фінансування будівництва ще більше загострило кризу забезпечення населення житлом. Закінчувалось будівництво небагатьох розпочатих раніше житлових об’єктів, які фінансувались міською владою, але нові будови не закладались. Житлове будівництво в Києві практично зупинилось. В особливо важкому стані опинились домобудівні комбінати. Перед керівництвом Київміськбуд встала дуже відповідальна задача – знайти нові джерела фінансування будівництва, запустити новий механізм функціонування будівельного комплексу, і, головне, дати людям житло.

У той же час, на відміну від радянської епохи, житло вже стало товаром. Відтепер його можна булоне тільки обміняти, але й придбати та продати. В суспільстві з’явився певний прошарок людей, які мають бажання купити собі житло.

5 січня 1995 року на адресу  Голови Київського виконкому  Л.М. Косаківського був направлений лист за номером 33-006, в якому Київміськбуд виклав основні критерії нової схеми залучення інвестицій в житлове будівництво. Суть  нової системи фінансування будівництва  полягала в тому, що Київміськбуд  запропонував  громадянам придбання цільових житлових облігацій, а кошти, отримані від  їх реалізації  спрямовувались у будівництво конкретно визначених будинків.

Громадяни мали можливість купувати облігації пакетами різної ємності. Кожні 100 облігацій були еквівалентні одному квадратному метру житла. Вартість одного квадратного метра дорівнювала 30 млн. карбованцям, що було еквівалентно 300 тогочасним „твердим” гривням. Люди мали можливість купувати пакети облігацій частками, поступово накопичуючи вартість площі квартири. Коли оплачена частка площі досягала 30%, інвестора закріплювали за конкретним будинком, за конкретною квартирою, яку він міг обрати з наявності. У подальшому треба було викупити залишки облігацій до моменту закінчення спорудження будинку. По закінченню будівництва інвестор одержував документи на власність придбаної квартири.

18 березня 1995 року з’явилося рішення виконкому Київради № 80, яким «Київміськбуду», в межах експерименту по залученню коштів населення в житлове будівництво, передавалися для забудови 6 ділянок на масиві Осокорки-Північні у мікрорайоні №7.

 

1 липня 1995 року розпочалась реалізація проекту будівництва, а вже в лютому 1996 року на VII мікрорайоні житлового масиву Осокорки Північні було закінчено будівництво першого житлового будинку, спорудженого за рахунок інвестицій громадян.

Це був 10-поверховий великопанельний будинок №10  «ЕС» модернізований  проект серії 96к), споруджений домобудівним комбінатом №1 (поштова адреса будинку – вул. Б. Гмирі,5). Квартири цього будинку були передані у власність його майбутнім мешканцям в урочистій обстановці.

 

 

6 червня 1996 року  Президент України Л. Д. Кучма видав розпорядження «Про заходи щодо залучення коштів населення в житлове будівництво».

 

 

 З цього часу розпочалась нова ера будівельної галузі. За інвестиційним принципом на сьогоднішній день будує переважна більшість забудовників. Криза фінансування у 90-х роках змусила забудовників шукати нові шляхи залучення коштів. Експеримент виявився вдалим, саме тому криза – це не завжди занепад і крах, це ще й спосіб шукати і  вихід, впроваджувати сміливі ідеї і нові знаходити нові можливості для бізнесу. Доведено Київміськбудом.