СЕРГІЙ ВИВДЮК: УКРДЕРЖРЕЄСТР НАРЕШТІ ЗАПРАЦЮВАВ ПО-НОВОМУ.

Тільки на початку лютого нова система реєстрації нерухомості розібралася зі своїми повноваженнями і можливостями. З лютого збільшилася кількість угод купівлі-продажу та кількість нотаріусів, готових працювати за новими правилами.

Прогнозований експертами в січні хаос чекати себе не змусив. Повна плутанина з новими правилами реєстрації нерухомості, практично паралізувала ринок. Державне нововведення, що набуло чинності  з 1 січня 2013 року тільки тепер починає набирати обертів.
– «На жаль, наша компанія – найбільший забудовник м. Києва, оцінити переваги нової системи ще не змогла, – говорить директор департаменту підготовки правовстановлюючих документів Сергій Вивдюк. – Через те, що Укрдержреєстр тільки-тільки почав свою роботу і не має в своєму розпорядженні достатньої кількості досвідчених реєстраторів, склалася така ситуація, коли Реєстраційна служба змушена спочатку обслуговувати одиночних замовників, щоб уникнути величезних черг, а нас, так би мовити, «оптовиків », поки що відсунули вбік. Незважаючи на те, що на сьогоднішній день нами подані документи на оформлення свідоцтв на право власності по двадцяти будинках, ми змушені визнати, що не отримали від Укрдержреєстра ще жодного правовстановлюючого документа і не зареєстрували жодного свідоцтва, отриманого нами в «Житло-сервісі» в минулому році. Це викликає подив наших інвесторів, так як на офіційному сайті того ж Укрдержреєстра прописані терміни виконання замовлень – 14 робочих днів.
Отже, запропонована урядом схема оформлення документів, в ідеалі, повинна виглядати так: вирішивши продати/купити квартиру, будинок, земельну ділянку, Ви звертаєтеся до нотаріуса або реєстратора, які з 1 січня мають повноваження БТІ. Вони перевіряють інформацію про об’єкт по електронному реєстру, і, якщо не виникає жодних питань, зареєструвати угоду можна протягом тижня.
«Як виявилося на практиці, – говорять в «Київміськбуді», – до моменту вступу в силу нових правил, електронний реєстр був практично порожнім і заповнювати його повинні були самі нотаріуси по мірі звернення до них власників нерухомості. Відсутність будь-яких даних про реєстрацію того чи іншого об’єкту змушує нотаріуса проводити угоди практично «наосліп». Це стало причиною того, що багато нотаріусів з початку року пішли у відпустку, а ті, хто на свій страх і ризик працює – підняли вартість своїх послуг. Крім фінансових втрат, продавці і покупці нерухомості мають ще й втрату часу, так як затягується оформлення угоди. Так само потрібно відзначити, що той нотаріус, який вперше має справу з базою реєстрації по будь-якому суб’єкту, зобов’язаний перенести в спеціальний розділ всі існуючі у нього обтяження (об’єкти, що знаходяться в заставі, під арештом і т.д.) ».
«Якщо врахувати масштаби ПАТ« ХК «Київміськбуд», стає зрозумілим, що перенесення великого обсягу подібної інформації не під силу одному конкретно взятому державному реєстратору. Це, – пояснює Сергій Вивдюк, і викликало тимчасове припинення оформлення нотаріальних договорів за програмою “Доступне житло”».
Незручне розташування відділів реєстрації, практично повна відсутність консультацій та роз’яснень, як діяти за новими правилами, призвели до хаосу і плутанини. За словами експертів ринку нерухомості, кількість угод у січні скоротилося на 30%. На масові скарги людей щодо довгих черг, уряд відреагував жорстко: 30 січня Прем’єр-міністр Микола Азаров наполіг на звільненні голови Укрдержреєстра Леоніда Єфименка, а 1 лютого Президент України Віктор Янукович звільнення підписав. Для врегулювання ситуації та усунення всіх недоліків у функціонуванні нової системи реєстрації нерухомості була створена робоча група під керівництвом віце-прем’єра Олександра Вілкула в складі Міністерства юстиції та Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ.
За прогнозами учасників ринку, ситуація стабілізується до квітня. При цьому, новий механізм, коли його відпрацюють і усунуть всі проблеми, буде зручніше, ніж попередня схема реєстрації через БТІ.
«Не дивлячись на всі вищезазначенні труднощі і тимчасові незручності, – говорить директор департаменту правовстановлюючих документів Сергій Вивдюк, – ПАТ «ХК «Київміськбуд» розраховує в майбутньому на плідну співпрацю з Укрдержреестром, і так само сподівається на розуміння з боку наших покупців та інвесторів. Ми знаємо, що ведеться додатковий набір в штат Реєстраційній служби, а значить, з часом, налагодиться чітка і швидка робота. Хочемо побажати успіхів керівництву Реєстраційній служби м. Києва – Ярославу Андрієнку та Сергію Слободянюку в їх непростій справі».
Нагадаємо, що раніше в Україні діяло чотири державних реєстри, в яких підлягали реєстрації права на нерухомість: реєстр прав власності на нерухоме майно; реєстр правочинів; реєстр іпотек і реєстр заборон відчуження нерухомого майна. З 1 січня всі чотири реєстри були об’єднані в один – Державний реєстр майнових прав на нерухоме майно.