ТЕТЯНА МАРКОВА: ПІСЛЯ ПЕРШОГО ЛОКДАУНУ ПОПИТ ПЕРЕВИЩУЄ ПРОПОЗИЦІЇ

«Посткарантинний девелопмент: чого очікувати  ринку» – про це дискутували представники провідних будівельних компаній Києва. Захід, організований Конфедерацією будівельників України, став платформою для обміну професійними думками та аналізом трендів і ситуації на ринку первинної нерухомості.

Зокрема, через рік після першого локдауну, забудовники відзначають помітну зміну у вимогах споживача до нерухомості. Карантин змусив людей переглянути площі проживання у сторону їх збільшення, наявність у квартирах великих балконів, лоджій, терас, більш вимогливо ставитися до комфортності внутрішніх дворових територій та до розташування поблизу житлових комплексів зелених зон або водойм. І прискіпливо обирати забудовників.  

«Покупці більш уважніше стали ставитися до вибору компанії-забудовника, перевіряти документи, вимагати відповідні ліцензії, дозволи, стали активніше цікавитися історією компаній, кількістю введених об’єктів, фінансовим портфелем на випадок нестабільного економічного майбутнього. У цій ситуації «Київміськбуд», який взяв на добудову 18 об’єктів корпорації «Укрбуд» після її падіння, який вистояв у перший локдаун, зміг закріпити свої позиції, як стабільний і надійний забудовник», – розповіла директор Департаменту продажу і маркетингу «Київміськбуд» Тетяна Маркова.  

Учасники обговорення акцентували на невдалій реформі ДАБІ, яка у той непростий період практично паралізувала галузь. На неузгодженості деяких розпоряджень і документів, завдяки чому забудовники на введенні будинки довго не могли отримати поштову адресу, а люди, відповідно, оформити права власності на куплене житло. Це також негативно позначилось на первинному ринку.  

«Не так карантин відобразився на будівельній галузі в цілому, як те, що відбувалося поза його межами: наприклад, звільнення від сплати пайової участі і одночасно відмова державних адміністрацій видавати поштові адреси, якщо немає такої довідки», – зауважила Тетяна Маркова.

Вона розповіла, що у «Київміськбуді» карантин відчули, як і у всіх інших  компаніях. У квітні було помітне падіння продажу, але вже влітку 2020 року і на початку осені компанія повністю наздогнала темпи продажу.

«Острах локдауну – це острах перед невідомим. Адже ніхто не знав, як довго він триватиме, коли закінчиться і взагалі, чого очікувати? Ні забудовники, ні покупці. Саме ця невідомість сприяла збільшенню відкладеного попиту, люди надійніше заховали гроші «під матрацом». Але ми не зупиняли роботи на жодному будмайданчику. Хоча варто сказати, що будівельні бригади суттєво зменшились на той момент, деякі робітники повернутися у свої регіони, і це відобразилось на темпах. Ми звітували про хід робіт на об’єктах, консультували онлайн, запровадили мобільний додаток – все це робилось «з коліс», але вжиті заходи дозволили не лише втриматися на плаву, але восени вже вийти на більш-менш докарантинні показники продажів», – розповіла Тетяна Маркова,

Учасники дискусії погодились, що після двох карантинів, ринку первинної нерухомості слід чекати помітного попиту і збільшення цін.

«Уже сьогодні ми можемо сказати, що запити на квартири, особливо в пішій доступності до метро, з великими балконами або лоджіями, на квартири поблизу озер чи з виглядом на Дніпро – превалюють над усіма іншими», – сказала Тетяна Маркова і додала, що «надійні забудовники вистояли, довели, що вміють швидко реагувати у кризових ситуаціях, тим самим повернули у людей впевненість, що нерухомість, як і раніше, найбільш надійний засіб для збереження і примноження власних коштів  і буде завжди в ціні. А відтак, найближчим часом попит перевищуватиме пропозиції і ціни на нерухомість зростатимуть».